والعصر

۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

داستان قرانی با محوریت ایه۲۵ سوره مبارکه محمد (ص)

روزی مرد مسلمانی زندگی میکرد که در آرزوی اندوخته ای بود .

او​​​​او برای هر روز خود برنامه ای داشت و در برنامه خود زمان استراحت ونماز را یکی کرده بود تا در زمانش صرفه جویی کند.

روزی در محل کارش همکاری با شور و اشتیاق به بازی با  تلفن همراه مشغول بود،مرد به او نگاه کرد،به نفر کناری گفت: با چه اشتیاقی مشغول بازیه! حتما بازی جالبیه .

_بله،بازی جدیده،هر دست این بازی ۴۵دقیقه طول می‌کشه ،وقت زیادی را هدر میده ،به زمانش نمی‌ارزه.

سه روز گذشت ؛

هر روز افراد بیشتری درگیر بازی میشدند 

مرد مسلمان هم سه روز بیشتر دوام نیاورد 

روز سوم که مرد بازی را دانلود کرد،در هنگام استراحت شروع به بازی کرد؛دوست او که او را مشکلات بازی با خبر کرده بود پیش او آمد و گفت:

_میبینم که تو هم گوشی رو گرفتی دستت

_اره،اخه خیلی بازی خوبیه 

_الان نماز جماعته خب!

_الان بازیم تموم میشه.

نماز جماعت تمام شد؛ مرد مشغول به بازی بود و نمازش داشت از دست می‌رفت و بی‌توجه به این موضوع بود

دوستش به او گفت:سریع برو نمازت رو بخون

_اخه الان اگر نرم پشت میزم بشینم از حقوقم کم می‌کنن

_خب چقدر مگه می‌خوان کم کنن؟

_هر چقدر ،میدونی چقدر از برنامه هام عقب می افتم؟

 

 

از ماجرا یک هفته گذشت ؛

باز هم او مشغول بازی بود که نفر اولی که بازی رو معرفی کرده بود اخراج شد .

مرد مسلمان هم با این اتفاق به فکر فرو رفت

از یک طرف از این ناراحت بود که نماز هایش قضا شده 

از یک طرف از این ناراحت بود که ممکن است اخراج شود 

 

 

پس از این اتفاق او با خود عهد بست که هرزمان نمازش قضا شد برای هر نماز یک روز ،روزه بگیرد .

از آن پس مرد دیگر نمازش قضا نشد.

 

 

بی تردید کسانیکه پس از آنکه هدایت برایشان روشن شد به حق پشت کردند شیطان آنها را فریب داد و آرزویشان را دراز کرد.  سوره محمد(ص) آیه ۵

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۰۲ ، ۱۸:۲۷
محمدسبحان سمیع اسکندری

بسم الله الرحمن الرحیم

زکات علم کتاب «صاعقه ی گناه»

معنی گناه

گناه در اصطلاح دینی و در سخن انبیا یعنی عوائق و موانع راهِ کمال انسان.

پرهیز از گناه، اساسی ترین کارها است. اولین توصیه ی این کسانی که در راه های سلوکی حرکت میکردند به جوان ها این بود که "سعی کنید از گناه اجتناب کنید"

انواع گناه

دو نوع گناه را بررسی کنیم :

یک آن گناهی است که اگر آن گناه در جامعه افشا نشود، ضرری به اجتماع نمیرساند و فقط خود آن گناه کننده ضرر میبیند. که در این جا اسلام دستور نمیدهد که تفحص و تجسس کنید که آیا این آدم در خانه خود چه کار حرامی انجام میدهد (البته که طبق قرآن انسان نباید مرتکب همچین گناهانی بشود: علیکم انفسکم)

دوم آن گناهی است که ضرر آن به اجتماع میرسد که اینجا قانون و دستگاه اجرائی باید وارد شوند.

یک نکته اینجا نهفته است که " خشک و تر باهم می سوزند"
« وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّةً  و از عذابی بپرهیزید که فقط به ستمکاران از شما نمی رسد.»

یعنی در جامعه گناهانی ممکن است رایج شود و یا افرادی گناهی را مرتکب شوند که نتیجه و عواقب آن به تمام جامعه برسد( فقط به گناهکاران نرسد!) یک جامعه را مثل یک انسان در نظر بگیرید،(دندان را تصور کنید که چیزی را که میجَود گاهی یک چیز سختی است خود دندان میشکند اما گاهی همین دندان غذایی را میخورد که کبد را از کار می اندازد کبد بیچاره چه گناهی داشته؟ تقصیر دندان و دهان است!) همچنان که در انسان یک عضو ممکن است عملی انجام بدهد که بقیه ی اعضا را درگیر کند، در جامعه هم همین جور است، یک عضو ممکن است کاری بکند که همه را درگیر کند. البته شاید شبهه وارد کنید که خدا فرموده:

« مَا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ  وَمَا أَصَابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ   آنچه از نیکی به تو رسد، از سوی خداست و آنچه از بدی به تو رسد، از سوی خود توست. » یعنی هرچه بدی میرسد از خود تو بوده که رسیده است!
جوابش را علامه طبابایی (ره) اینگونه میفرمایند:  همین جا هم «فَمِنْ نَفْسِکَ» است، منتها نفس یک موجود وسیعی به نام جامعه است که یک جزئی از او گناهی کرده است.

گناه انواع گونانی دارد یکی نوعش که در دعای کمیل هم آمده است، باعث می شود دعای انسان حبس شود و مستجاب نشود یعنی هرچه دعا کند بی اثر و بی فایده باشد: «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ  خدایا ! براى من بیامرز گناهانى که دعا را از مستجاب شدن باز مى دارد»
این بی اثر شدن دعا چگونه فهمیده می شود؟ از اینکه حال دعا از انسان گرفته شود! این عبارت حکمت آمیز شاید برای این باشد:  « أنا مِن أَن أُسلب الدّعاءُ أخوفُ مِن أَن أَسلب الإجابة  از اینکه دعا از من گرفته شود بیشتر می ترسم تا اینکه اجابت از من گرفته شود. »

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۰۲ ، ۰۷:۵۸
گجله ابن مربی